امروز جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ شما در هات ناز هستید.

شما اینجا هستید » هات ناز

» داستان سریال بازی تخت و تاج

داستان سریال بازی تخت و تاج

 

داستان سریال بازی تخت و تاج

 

بازی تخت و تاج (به انگلیسی: Game of Thrones) یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی به سبک خیال‌پردازی حماسی است که توسط دیوید بنیوف و دی. بی. وایس برای شبکهاچ‌بی‌او ساخته شده است. این مجموعه بر گرفته از پرفروشترین اثر مجموعه داستان‌های فانتزی جورج آر. آر. مارتین یعنی ترانه یخ و آتش ساخته شده است. فیلم برداری مجموعه در کارگاه ضبط فیلم پینت هال بلفاست و هم چنین در مالت، کرواسی، ایسلند و مراکش انجام گرفته است.

 

پخش فصل نخست مجموعه در ۱۷ آوریل ۲۰۱۱ (۲۸ فروردین ۱۳۹۰) در آمریکا آغاز شد. دو روز بعد برای فصل دوم انتخاب شد. پخش فصل دوم از ۱ آوریل ۲۰۱۲ (۱۲ فروردین ۱۳۹۱) آغاز شد و نه روز بعد برای فصل سوم تمدید شد.

 

از همان مراحل اولیه انتظار زیادی می‌رفت که مجموعه مورد استقبال تماشاگران و منتقدین قرار بگیرد. فصل اول سریال نامزد جوایز بسیاری از جمله، جایزه امی برای برجسته ترین سریال دراما و گلدن گلب برای بهترین سریال تلویزینی دراما؛ همچنین پیتر دینکلیج موفق به دریافت جایزه نقش مکمل مرد امی و گلدن گلب برای ایفای نقش تیرین لننیستر گردید.

 

فصل سوم این مجموعه تلویزیونی در ژوئیه ۲۰۱۲ آغاز شد و هنرپیشه های مطرحی به آن افزوده شدند از جمله سیارین هیندز. در ۳۱ مارس ۲۰۱۳ (۱۱ فروردین ۱۳۹۲) این مجموعه در شبکه اچ‌بی‌او آمریکا شمالی به نمایش در آمد. این مجموعه نیز همچون دو سری قبلی ۱۰ قسمت بود که هر هفته یک قسمت آن به نمایش گذاشته شد به جز یک قسمت با یک هفته تاخیر.

 

داستان

 

این مجموعه تقریباً روایت کننده چندین خط داستانی از مجموعه رمان ترانه یخ و آتش استکه داستان آن در قلمرو خیالی هفت پادشاهی وستروس می‌گذرد.نبرد تخت و تاج راوی تاریخچه نبرد خشونت‌بار بین دودمان‌های اشرافی در آن سرزمین است که برای به دست آوردن تخت آهنین تلاش می‌کنند. با پیشرفت مجموعه مدعیان و تهدیدهای جدیدی در سرزمین‌های یخی شمالی و قاره شرقی به نام اسوس پدیدار می‌شود. 

 

برخی از شخصیت‌ها و داستان‌های مجموعه برگرفته از دوره‌های مختلف تاریخ اروپا می‌باشند. بخش اصلی داستان برگرفته از جنگ رزها (۸۵-۱۴۵۵ میلادی)  در انگلستان بین خاندان‌های لنکستر و یورک است که در این مجموعه منعکس کننده نبرد خاندان لنیستر و استارک است. بیشتر وستروس با قلعه‌ها و نبرد شوالیه‌ها نمادی از دوران اولیه قرون وسطی در اروپای غربی را نمایش می‌دهد. برای مثال شخصیت سرسی برگرفته از ایزابلا ملکه فرانسه (۱۹۲۵-۱۳۵۸ میلادی) است. اما مجموعه همچنین ترکیبی از الهام‌های دیگری از واقعیت همچون، دیوار هادریان، سقوط روم و افسانه آتلانتیس (والریا باستانی)، آتش یونانی بیزانسی‌ها (وایلدفایر)، حماسه ایسلندی عصر وایکینگ‌ها(آیرون‌بورن‌ها) و ایل مغول (دوتوراکی‌ها) می‌باشد که با نشانه‌هایی از جنگ صدساله(۱۳۳۷-۱۴۵۳ میلادی) و رنسانس ایتالیایی (۱۴۰۰-۱۵۰۰ میلادی) ترکیب شده‌اند. محبوبیت داستان مدیون مهارت مارتین در ترکیب این عناصر ناهمگون در یک اصل یکپارچه است که آنها را درجایگاه یک تاریخ جایگزین برای بیننده قرار می‌دهد.