امروز جمعه , ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ شما در هات ناز هستید.

شما اینجا هستید » هات ناز

» یک اتفاق کم‌سابقه در تاریخ جوایز اسکار!

اخبار ,اخبار فرهنگی ,جوایز اسکار

 

یک اتفاق کم‌سابقه در تاریخ جوایز اسکار!

 

هیئت رئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در حرکتی که در تاریخ ۸۶ ساله جوایز اسکار کمتر دیده شده، نامزدی ترانه فیلم «تنها اما نه هنوز تنها» را لغو کرد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ۱۶ ژانویه زمانی که اسامی نامزدهای هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار اعلام شد، خیلی‌ها از نامزدی ترانه کمتر‌شنیده‌شده «تنها اما نه هنوز تنها» از فیلمی کمتر‌دیده‌شده به همین نام در بخش اسکار بهترین ترانه شگفت‌زده شدند.
 

هیئت رئیسه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی غروب سه‌شنبه تشکیل جلسه داد تا اتهامات درمورد نامزدی غیرمنتظره این ترانه را بررسی کند. هیئت رئیسه در نهایت تصمیم گرفت ترانه «تنها اما نه هنوز تنها» را از فهرست نامزدهای این بخش خارج کند. آکادمی ترانه دیگری را جایگزین نخواهد کرد
 

آکادمی پس از جلسه هیئت رئیسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیئت رئیسه به نتیجه رسید بروس براوتن آهنگساز ترانه «تنها اما نه هنوز تنها» که قبلا عضو هیئت رئیسه بوده و اکنون عضو کمیته اجرایی شاخه موسیقی آکادمی است، در مقطع رای‌گیری به تعدادی از ۲۳۹ عضو دیگر این شاخه  ایمیل زده و آن‌ها را از ترانه خود مطلع کرده است.»
 

براوتن ۲۸ سال پیش برای فیلم «سیلورادو» نامزد اسکار بهترین موسیقی شد و از ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ عضو هیئت رئیسه آکادمی بود. او برای ترانه «تنها اما نه هنوز تنها» به طور مشترک با دنیس اشپیگل، ترانه‌سرا نامزد اسکار شده بود.
 

این ترانه که قالب سرودهای مذهبی را دارد در فیلم مستقل «تنها اما نه هنوز تنها» به کار رفته است. داستان فیلم درباره چند مهاجرنشین در قرن هجدهم است که می‌کوشند در «اوهایو ولی» دوام بیاورند. ترانه «تنها اما نه هنوز تنها» در فیلم را جانی ایرکسن تادا اجرا کرده است.
 

براوتن دقایقی پس از اعلام خبر لغو نامزدی‌اش به هالیوود ریپورتر گفت: «من نابود شده‌ام. من یک کمپین ساده به راه انداختم و وقتی ترانه‌ام مورد توجه قرار گرفت، این توجه علیه خودم استفاده شد. من را از رقابتی خارج کردند که چندین ماه تبلیغ پشت آن بود. من فقط از آدم‌ها خواستم این ترانه را پیدا کنند و آن در نظر بگیرند.»
 

شریل بون آیزاکس رئیس آکادمی گفت: «هر قدر هم که این نوع ارتباط از روی حسن‌نیت باشد، استفاده یک فرد از موقعیت خود به عنوان عضو سابق هیئت رئیسه و عضو فعلی کمیته اجرایی، برای تبلیغ شخصی، کاری ناعادلانه است.»
 

آکادمی در بیانیه‌ای گفت: «هیئت رئیسه به نتیجه رسید اقدامات براوتن تخطی از قوانین آکادمی درمورد تبلیغات بوده است. هدف آکادمی ایجاد اطمینان درمورد عادلانه بودن رقابت است. اگر هیئت رئیسه به نتیجه برسد هر نوع تبلیغ خلاف این هدف است، چه در قوانین پیش‌بینی شده باشد، چه نشده باشد، برای حفظ شهرت و انسجام پروسه جوایز، هر نوع اقدام اصلاحی را انجام می‌دهد و هر نوع مجازات را در نظر می‌گیرد.»
 

در تاریخ برگزاری جوایز اسکار تنها چند بار پیش آمده که پس از اعلام نامزدها یک نامزد حذف شود. نامزدی «دل‌های قرص و دست‌های راغب» (۱۹۳۱) در بخش فیلم کوتاه (کمدی) لغو و «Scratch-As-Catch-Can»، فیلم کوتاه دیگری از «آر‌کی‌او رادیو» جایگزین آن شد. هیچ مدرکی در دست نیست که چرا این اتفاق افتاد.
 

«شیرجه رفتن و بمباران کردن» (۱۹۴۲) که در بخش بهترین جلوه‌های ویژه نامزد بود، جای خود را به «گرگ دریا» داد. در‌مورد علت این جابجایی هم هیچ مدرکی در دست نیست.
 

نامزدی فیلم «Hondo» تولید ۱۹۵۳ در بخش فیلمنامه، پس از آنکه معلوم شد یک کار ارجینال نیست، لغو شد. برای این فیلم جایگزین معرفی نشد. وقتی مشخص شد نینو روتا، آهنگساز «پدرخوانده» (۱۹۷۲) در موسیقی این فیلم بخش‌هایی از موسیقی خود برای یک فیلم دیگر – «Fortunella» تولید ۱۹۵۸ – را به کار برده، نامزدی او در بخش بهترین موسیقی لغو و موسیقی فیلم «کارآگاه» جایگزین آن شد.
 

«جایی در دنیا» (۱۹۹۲) نماینده اوروگوئه در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان توسط آکادمی در این بخش نامزد شد، اما بعد که معلوم شد عوامل اوروگوئه‌ای در خلق این فیلم کمتر از آرژانتینی‌ها نقش داشتند، فیلم از فهرست نامزدها خارج شد. فیلم «Tuba Atlantic» هم در بخش بهترین فیلم کوتاه زنده نامزد شد، اما وقتی مشخص شد این فیلم پیش از مراسم اسکار از تلویزیون نروژ پخش شده، فرصت رقابت در این بخش را از دست داد.  
 
  

«شاد» از فیلم «من نفرت‌انگیز ۲»، ««رهایش کن» از فیلم «یخ‌زده»، «ترانه ماه» از فیلم «او» و «عشق عادی» از فیلم «ماندلا: راه طولانی آزادی»، دیگر نامزدهای بخش اسکار بهترین ترانه هستند. در مجموع ۷۵ ترانه برای رقابت در این بخش واجد شرایط بودند.
 

اعضای شاخه موسیقی آکادمی ترانه‌های منتخب خود را بر مبنای امتیاز رده‌بندی می‌کنند. پنج ترانه که بیشترین امتیاز را گرفته باشند، نامزد اسکار می‌شوند.
اخبار فرهنگی – خبرآنلاین