امروز سه شنبه , ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ شما در هات ناز هستید.

شما اینجا هستید » هات ناز

» خطر عفونت گوشه ناخن

خطر عفونت گوشه ناخن

 

 

ناخن‌ها با اینکه از کراتین خاصی به نام «کراتین سخت» ساخته شده‌اند و مقادیری هم کلسیم، آهن و روی دارند، به دلیل وجود فسفولیپیدها، خاصیت انعطاف‌پذیری نسبی هم دارند.

 
 
 
    به گزارش آفتاب به نقل از  افکارنیوز، این خصوصیت و نفوذپذیر بودن ناخن و اینکه آب قادر است از ناخن عبور کند، ناخن‌های ما را در معرض آسیب قرار می‌دهد یعنی در صورت تماس با آب و شوینده‌ها، ناخن هم مانند پوست می‌تواند خشک و شکننده شود. کسانی که عادت دارند از ناخن به‌عنوان یک ابزار استفاده کنند و برای باز کردن در قوطی، کندن و دستکاری‌های ظریف از ناخن‌های خود استفاده می‌کنند، باید هوشیار باشند که سلامت ناخن‌های خود را به‌خصوص وقتی بلند هستند و بیشتر در معرض آسیب، به خطر می‌اندازند.
 
 
 
کسانی که می‌خواهند ناخن سالمی داشته باشند، باید بدانند بلند کردن بیش از حد ناخن‌ها درست نیست. از تیز کردن ناخن‌ها هم باید اجتناب و ناخن‌ها را طوری کوتاه کرد که گوشه‌های آنها حفظ شود و خط رویش ناخن به شکل مستقیم درآید. ناخن را نباید گرد هم کرد. شیوه کوتاه کردن ناخن و زمان آن که بهتر است بعد از حمام رفتن باشد، در همه باید جدی گرفته شود به‌خصوص برای سالمندان و بیماران دیابتی زیرا کوتاه کردن غلط ناخن‌ها یکی از علل فرورفتن گوشت داخل ناخن است که باعث نفوذ بافت اطراف ناخن به کناره‌های ناخن، درد و حتی عفونت و مشکلات بعدی می‌شود. از آنجا که تماس با آب می‌تواند باعث خشکی و آسیب ناخن شود، هنگام شستشو، به‌خصوص با موادشیمیایی بهتر است از دستکش استفاده کنید. مواد پاک‌کننده قوی یا قلیاها می‌تواند ناخن را دچار نرمی و به‌تدریج تخریب کند.
 
 
 
کسی که می‌خواهد دچار مشکلات ناخن نشود، باید بهداشت ناخن‌اش را رعایت کند. همین عفونت گوشه ناخن (پارونیشیا) به‌وسیله عوامل میکروبی متعددی ایجاد می‌شود که با رعایت بهداشت و پوشیدن دستکش قابل‌پیشگیری است. افراد شاغل در آشپزخانه، باغبان‌ها و کشاورزان مستعد ابتلا به این بیماری هستند و نوع حاد آن اغلب در قصاب‌ها دیده می‌شود.
 
 
 
مشکل از جایی شروع می‌شود که بهداشت ناخن رعایت نشود و گوشه کردن کنار ناخن که در واقع شکسته شدن بخش سطحی پوست است، اتفاق بیفتد. مشاهده این علامت یعنی هشدار که به‌دلیل خشک و خیس شدن زیاد دست هنگام کار و شستشو یا علت کمتر شایع مانند ناخن خوردن در معرض آسیب هستید. همین‌جا با پوشیدن دستکش هنگام کار و استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده می‌توان این بیماری را درمان و از بدتر شدن آن و مشکلات بعدی پیشگیری کرد. در غیر این صورت، جدی نگرفتن مشکل و ایجاد بدشکلی ناخن ناشی از عفونت قارچی، گاهی وارد مرحله‌ای می‌شود که به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهد و مقاوم می‌شود.
 
 
منبع : آفتاب