امروز پنج شنبه , ۹ فروردین , ۱۴۰۳ شما در هات ناز هستید.

شما اینجا هستید » هات ناز

» مراقبت از کلیه در طول سفرهای نوروزی

دفع سنگ کلیه, بیماری های کلیوی, آجیل های شور

 مراقبت از کلیه در طول سفرهای نوروزی

دکتر محمدرضا نوروزی ،اورولوژیست با بیان این که «رژیم های غذایی در طول سفرهای نوروزی می تواند تاثیرات عمده ای بر بیماری های کلیوی داشته باشند ».افزود:«بسیاری از بیماران کلیوی محدودیت هایی از نظر رژیم ها غذایی مثل کنترل مصرف نمک ،کنترل مصرف مایعات و الکترولیت ها را دارند،این محدودیت در رژیم های غذایی مخصوصا در ایام عید با افزایش مصرف آجیل های شور افزایش می یابد».

 

وی در رابطه با سلامت بیماران کلیوی و مراقبت از کلیه ها در ایام نوروز گفت:«افراد باید مراقب سلامت کلیه های خود باشند،با توجه به این که بسیاری از بیماری های کلیه در دسته بیماری های مزمن کلیه قرار می گیرند و معمولا بیمار آگاهی از بیماری خود دارد در نهایت لازم است با توجه به تعطیلات نوروز بیماران کلیوی قبل از آغاز سفرهای خود تدابیر لازم را برای مراقبت از کلیه و حفظ سلامت دستگاه ادراری تناسلی خود به کار بگیرند».

 

وی در ادامه گفت:«برخی از بیماری های کلیوی مانند نارسایی مزمن کلیه که به علت عدم کارکرد صحیح کلیه در رابطه با پالایش مواد زائد ازبدن ایجاد می شود که این موضوع گاه منجر به دیالیز می شود،در طول مسافرت های نوروزی ممکن است مخاطراتی برای بیمار به همراه داشته باشد».

 

این متخصص اورولوژیست گفت:« کلیه بیمارانی که تحت همودیالیز می باشند لازم است که همه تمهیدات لازم برای انجام دیالیز در مکانی که به سفر می روند را فراهم کنند ،مخصوصا در بیمارانی که در هفته دو یا سه بار دیالیز می شوند».

 

در بیمارانی که دچار نارسایی کلیه هستند ولی به مرحله دیالیز نرسیده ­اند ،مخاطرات طی سفر، مخصوصا رژیم های غذایی،تنظیم مایعات و الکترولیت­های بدن مخصوصا در مسافرت­هایی که به مناطق گرمسیر که امکان تبخیر و عرق کردن و از دست دادن مایعات بیشتر است ، در نهایت لازم است که قبل از سفر با پزشک معالج خود مشورت کنند و در طول سفر مراقبت از کلیه ها را در دستور کار قرار دهند».

 

نوروزی ، در رابطه با بیمارانی که سنگ کلیه دارند گفت:« بیمارانی که کلیه های سنگ ساز دارند باید توجهات لازم را قبل از سفر داشته باشند ،با توجه به این که درد ناشی از دفع سنگ ، یکی از بیشترین و بالاترین سطوح درد در بدن است به طوری که این درد را با درد زایمان مقایسه می کنند، در طی سفر که امکان حرکت سنگ های کوچکی که در بخشی از کلیه ساکن هستند بیشتر می شود و در نهایت امکان دفع سنگ هم افزایش می یابد ممکن است بیمار در طول سفر دچار دردهای کلیوی شود ،مخصوصا اگر با کاهش مصرف مایعات همراه باشد .»

 

دفع سنگ کلیه, بیماری های کلیوی, آجیل های شور

بیمارانی که کلیه های سنگ ساز دارند باید توجهات لازم را قبل از سفر داشته باشند

 

وی در ادامه گفت: « بیمارانی که به صورت مکرر دفع سنگ کلیه دارند و کلیه آنها سابقه سنگ سازی دارد و یا تحت عمل جراحی سنگ کلیه قرار گرفته اند ، قبل از سفرهای نوروزی باید با پزشک معالج خود مشورت کنند ، در صورت نیاز افراد می توانند سونوگرافی انجام دهند تا مطمئن شوند در حال حاضر سنگ ندارند و یا این که سنگ در محلی است که برای آنها خطری در سفر ایجاد نمی کند».

 

دکتر در ادامه در رابطه با عفونت های ادراری تاکید کرد:«نکته شایان ذکر این است که بعضی افراد دچارعفونت های ادراری مداوم هستند که این افراد باید دقت وتوجه بیشتری را در حفظ سلامت خود کنند ،این بیماران به منظور جلوگیری ازعفونت باید میزان مصرف مایعات خود را افزایش دهند، این افراد معمولا باید در طول روز سه یا چهار لیتر مایعات مصرف کنند که در همین راستا باید دفع مایعات را هم داشته باشند».

 

وی تاکید کرد:«در طول سفر معمولا بیماران از مصرف مایعات پرهیز می کنند که در بیمارانی که عفونت های ادراری مزمن دارند این عفونت ها افزایش می یابد».
«علاوه براین در مناطق گرمسیر که تبخیر آب از بدن افزایش می یابد ،بروزعفونت افزایش می یابد».

 

دکتر نوروزی در رابطه با مصرف دارو در بیماران کلیوی چنین بیان کرد:« ممکن است برخی از بیماران مزمن کلیوی در طول سفر نیاز به داروهای خاص داشته باشند از جمله بیماران سرطانی دستگاه ادراری تناسلی. در برخی از سرطان ها از جمله سرطان پروستات مصرف نوعی از آمپول ماهیانه ضروری است ،بعضی از این آمپول ها که آمپول های ضد هورمون مردانه هستند ،در فضاهای سرد باید نگه داری شوند عدم مصرف این آمپول ها می تواند باعث عود و بازگشت دوباره بیماری بشود ،که افراد در طی سفر در ایام نوروز باید به این نکته توجه داشته باشند».

 

دکتر نوروزی ،اورولوژیست با بیان این که «رژیم های غذایی در طول سفرهای نوروزی می تواند تاثیرات عمده ای بر بیماری های کلیوی داشته باشند ».افزود:«بسیاری از بیماران کلیوی محدودیت هایی از نظر رژیم ها غذایی مثل کنترل مصرف نمک ،کنترل مصرف مایعات و الکترولیت ها را دارند،این محدودیت در رژیم های غذایی مخصوصا در ایام عید با افزایش مصرف آجیل های شوردافزایش می یابد».

 

وی در پایان گفت:«ایام نوروز گرچه ایام خوبی برای تعطیلات است اما برای بیماران دستگاه ادراری تناسلی توجه لازم در مراقبت از خود، برای پیشگیری از بروز اتفاقات ناگوار ضروری است و افراد همواره باید مراقبت از کلیه ها را فراموش نکنند.  ».