امروز سه شنبه , ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ شما در هات ناز هستید.

شما اینجا هستید » هات ناز

» مکدونالد_قسمت اول : آشنایی با مکدونالد

مقدمه:

موج اجتماعی و اقتصادی

مک دونالد

در سال ۱۹۴۸ از ساندویج فروشی کوچک دو برادر به نام های ریچارد و موریس مک دونالد، در شهر سن برناردینو در ایالت کالیفرنیا با یک دستگاه تولید نوشیدنی های میلک شیک براه افتاد.

آنچه اغذیه فروشی برادران

مک دونالد

را متمایز می ساخت ، الهام گرفتن از خط تولید کارخانجات بود که در سالهای بازسازی جنگ جهانی دوم ، به مشتریان پر مشغله امکان می داد ساندویچ خود را سریع تر دریافت کنند. همچنین با گسترش اشتغال زنان در بیرون از خانه ، مردم به خوردن همبرگرهای مک دونالد علاقمندتر شدند.

موفقیت این دو برادر توجه یک فروشنده آمریکایی به نام ری کراک را جلب کرد. وی در اوایل دهه ۱۹۵۰ به دیدار این دو برادر و شیوه کارشان را که سیستم سریع خدمت رسانی نامیده می شد ، پسندید.

او خانه خود را در گرو بانک گذاشت و در ۱۵ آوریل ۱۹۵۵ اولین رستوران از این دست را در “دس پلینز” واقع در حومه ایلینویز دایر کرد و این فرمول را در سراسر آمریکا ترویج داد.

دلیل انتخاب شرکت مکدونالد

 

:

چند شرکت محدود تجاری می توانند در جهان امروز همانند مک دونالد از رشد باثبات برخوردار باشند. مک دونالد ابتدا با محصول ساده یعنی همبرگر شروع و تنوع آن را با گذشت زمان زیاد کرده است

رستوران های زنجیره ای مک دونالد را باید یکی از بزرگترین و موفق ترین شرکت های جهان به حساب آورد . مک دونالد یکی از معدود شرکت هایی بود که حتی در زمان بحران مالی جهانی هم گسترش پیدا کرد. حضور این شرکت ۷۰ ساله در کشورهای مختلف جهان باعث شده است که قیمت همبرگرهای آن در کشورها به شاخصی اقتصادی برای مقایسه وضعیت مناطق مختلف تبدیل شود. و همچنین وجود نکات حیرت انگیز در رابطه با عملکرد این شرکت و به کارگیری استراتژیهای مهم و قوی توسط بازاریابان مک دونالد و موفق بیرون آمدن این شرکت از بحران ها. از نکات شگفت انگیزش که رغبت ما را به خودش جلب کرد عبارتند از:

۱-تعداد مشتریان روزانه مک دونالد به ۶۲ میلیون نفر می رسد یعنی بیشتر از جمعیت بریتانیا

۲-در هر ثانیه بیش از ۷۵ همبرگر در مک دونالد به فروش می رسد.

۳-مک دونالد با درآمد سالانه ۳۲ میلیارد دلار ، این شرکت جزو ۶۸ اقتصاد بزرگ جهان به حساب می آید.

۴-سالانه حدود یک میلیون نفر را در امریکا استخدام می کند.

۵-یک نفر از هر هشت کارگر آمریکایی، زمانی برای مک دونالد کار کرده اند.

۶-و …..

 

 

 

معرفی محصول:

محصول و خدمت این شرکت تهیه اغذیه و غذاهای تولیدی توسط این واحد به وی‍‍‍‍‍ژه همبرگر مخصوص آن میباشد.

نحوه پخت غذا کاملا استاندارد میباشد :

یک پوند ( حدود ۴۵۴ گرم ) گوشت باید کمتر از ۱۹ درصد چربی داشته باشد و عرض همبرگرحدود ۳/۵ اینچ ( ۲/۵۴ سانتی متر ) باشد و در هر همبرگر نباید بیش از یک چهارم اونس ( حدود ۳۰ گرم ) پیاز مصرف شود . مدت زمان نگهداری غذای پخته شده توسط اداره مرکزی مشخص میشه .

تجزیه و تحلیل محیط:

محیط داخلی

نقاط ضعف شرکت

مکدونالد

:

-فروپاشی انگیزه ی افراد خانواده برای صرف وعده های غذایی در کنار همدیگر،با گسترش غذاهای فست فود در وعده های غذایی

-مک دونالد با استخدام سالانه بیش از چند میلیون کارمند،نقش عمده ای بر نیروی کار دارد و از آنجا که عمدتا نمی تواند در تمام بخش ها از نیروی کار جوان استفاده کند باید ار نیروی کار با تجربه بهره ببرد که در این صورت یکی از بزرگ ترین و غیر قابل پیش بینی ترین هزینه های شرکت، هزینه های نیروی کار در سیستم مدیریتی می باشد.

-تضعیف برند در دید مردم و مشتریان به دلیل نارضایتی سازمان هایی همچون سازمان حفاظت ازمحیط زیست و سازمان های پزشکی که حتی برخی از این نارضایتی ها در گذشته منجر به تشکیل دادگاه مکلیبل شد.

-نقض حقوق کارگران:سیاست

مکدونالد

در استخدام افرادی با محدوده ی سنی زیر ۲۱ سال و شرایط نا مناسب کاری ،تبعیذ نژادی ،بالا بودن غیر قانونی ساعت کار و پایین بودن شرایط ایمنی در محیط کار، باعث اعتراض بسیاری از گروه های طرفدار حقوق کارگران می باشد.

 

نقاط قوت شرکت:
منو و غذای ساده با کیفیت یکسان و هماهنگ در هزاران شعبه
تعیین معیار و استاندارد برای تمام جنبه های عملیاتی و نظارت مستمر بر ارائه خدمات، تمیزی و پاکیزگی
صمیمیت کارکنان علی رغم انبوه مشتریان و استفاده از تجهیزات انتقال غذا
تبلیغات سنگین به ویژه برای خانواده ها و بچه ها

صرفه جویی در زمان، با افزایش سرعت تهیه غذا و تهیه سفارشات مشتریان و جلوگیری از ایجاد صف های طولانی و …
تشخیص محورهای مناسب تبلیغ در بازار یعنی خانواده و بچه ها و جلب رضایت آنها با ارائه غذای باکیفیت به قیمت مناسب در بهترین محلهای شهر

از دیگر نقاط قوت

مکدونالد

استفاده از کارتر های ارگانیک(تهیه و تامین مواد اولیه توسط خود شرکت) می باشد که این باعث صرفه جویی بسیار زیاد در هزینه های تامین مواد اولیه می باشد.

محیط خارجی:

تهدیدات پیش روی شرکت

مکدونالد

:

از جمله تهدیدات محیط خارجی اتهامات سازمان هایی از جمله سازمان حفاظت از محیط زیست به این شرکت به دلایل زیر می باشد:

-آسیب های جدی به طبیعت زندگی حیوانات به دلیل استفاده زیاد از گوشت

-آلودگی محیط زیست در اثر ضایعات مواد خوراکی و مواد بسته بندی و غیر قابل تجزیه بودن پلاستیکهای به کار رفته در بسته بندی ها که سرطان زا نیز می باشند.

-آسیب جدی به پرندگان برای تهیه یه نوع خوراک برای اشراف

(برای تهیه این غذا جگر پرنده باید از چربی بالا و حجم زیاد برخوردار باشد.و از آنجا که در حالت طبیعی امکن وقوع این امر وجود ندارد حجم بالایی از غذای چرب به وسیله ی دستگاه به زور به پرنده خورانده می شود،)

-یکی دیگر از تهدیدات جدی، مشکل چاقی جوانان به خصوص در آمریکا و چین می باشد که صنعت فست فود سهم عمده ای در گسترش این چاقی داشته است.

 

فرصت های پیش روی

مکدونالد

این شرکت دید که گاو برای هندوها بسیار مقدس اند و این فرصت را کشف کرد که می تونه گوشت برکرهایش را برای این اقشار از گوشت خالص و ۱۰۰% گوسفند تهیه کند و به احترام اقلیت مسلمانان هم از گوشت خوک استفاده نشود و با کشف این فرصت توانست در بازار این اقشار نفوذ کند.

مک دونالد دید افرادی هستند که خام خوارند پس این را به صورت یک فرصت دیده و دست به تولید محصول جدیدی چون ساندویچ های نباتی mc nuggets زد.

نوشته شده توسط: میلاد ریسیان