امروز پنج شنبه , ۹ فروردین , ۱۴۰۳ شما در هات ناز هستید.

شما اینجا هستید » هات ناز

» مکدونالد_قسمت دوم:بازارها واهداف استراتژیک

بازارهای استراتژیک

مکدونالد

:

بخش بندی جغرافیایی:

در کشورهای صنعتی با توجه به مکانیزه شدن زندگی افراد و اینکه اکثر خانم ها شاغل می باشندزمان کمتری را برای غذا صرف می کنند بنابر این صنعت فست فود در این کشور ها گسترش بیشتری یافته .پس یکی از تقسیم بندی ها بر اساس میزان جمعیت شاغل در ان کشور ها می باشد این شرکت بنا براین تقسیم بندی سهم عمده ای از بازار خود را در کشور های آمریکا، کشور های اروپایی و کشور های آسیای شرقی قرار داده است.

یکی از بازار های هدفی که در این بخش بندی برای مکدونالد انتخاب شده،کشور چین می باشد

تمام بازارهای انتخاب شده دارای سود هی بالایی می باشند اما سرمایه گذاری در کشوری مانند چین به علت جمعیت زیاد آن ، و هزینه مصرف غذایی ۳۰۰ میلیارد دلاری آن در سال ، یک هدف استراتژیک به حساب می آید .

نماینده شرکت مک دونالد در آسیا و اقیانوسیه ، خاورمیانه و آفریقا ،تایم فنتون می گوید چین جایی است که شرکت مک دونالد به جهت گسترش بازارهای جهانی بیشترین رشد را داشت باشد.در کشورد که ۳۰۰ میلیارد دلار در سال بع جهت مصرف غذایی درآمد دارد این نرخ رشد ۱۰% در مقایسه با ایالت متحده آمریکا که از نرخ ۲ تا ۳ درصدی رشد برخوردار است بیشتر است.

به دلیل استراتژی چین در قبال شرکت مک دونالد است که این شرکت تصمیم گرفت دانشگاه جدیدش را در شانگهای چین به نام ” دانشگاه همبرگر هنگ کنگ ” افتتاح شد . در واقع در این شرکت اولین دانشگاه خود را در چین با هدف آموزش نسل جدید در زمینه سبک های مدیریتی در شرکت های خارجی برای گسترش و حفظ استعدادهای مردم چین افتتاح کرد.

بخش بندی از لحاظ جمعیت شناختی :

شرکت مک دونالد با دسته بندی مشتریان خود ، از دید جمعیت شناختی سعی بر این دارد که محصولات خود را هماهنگ با اعتقادات مذهبی و … مشتریان خود ، عرضه نماید

این شرکت برای غذاهای گوشتی در کشور های اسلامی از گوشت حلال که مطابق با ذبح اسلامی باشد استفاده کرده و از گوشت خوک در غذاها استفاده نمی کند

همچنین برای سایر گروه های مذهبی نیز احترام قائل می باشد.

به عنوان مثال برای مردم کشور هند ، گوشت برگر های رستوران مک دونالد به لحاظ رعایت احترام اکثریت هندو به گاو از گوشت خالص و ۱۰۰% گوسفند تهیه شده وخام خواران از ساندویچ های نباتی استفاده می کنند.

ما به عنوان یک بازار یاب می توانیم بازار محصول را از لحاظ روان شناختی نیز تقسیم کنیم مردم شامل سه طبقه اجتماعی مرفه ،متوسط، وضعیف میباشند که مسلما طبقه ضعیف جامعه کمتر از رستورانها و فست فودها استفاده می کنند بنابر این اکثر فروشگاه های خودمان را در مناطق شمال شهر و مرکز شهر قرار دهیم.

برای گسترش بازارهای انتخاب شده می توان از استراتژی تنوع محصول در این بازارها استفاده کنیم: مک دونالد باید به مکانی که واحد تولیدی آن در آنجا قرار گرفته است توجه نماید. مثلا برای مک دونالد واقع در ژاپن سوشی مخصوص مک دونالد و برای هند همبرگر چیلی (red hot chilly mac Donald berger ) ، در آمریکا سالاد ذرت و سیب زمینی مخصوص ، در اروپا سالاد استوایی ، و… ارائه دهد.

محصولات استراتژیک:

این شرکت بزرگ و موفق روزانه به ۶۴ میلیون مشتری سرویس می دهد محصولات مک دونالد عبارتند از:

همبرگر،چیزبرگر ، مرغ ، سیب زمینی سرخ کرده ، صبحانه ، نوشابه ها ، شیر ، شربت ، دسر ها ،انواع سالاد و میوه، ساندویچ لقمه ای

محصول استراتژیک این شرکت همبرگر می باشد که در هر ثانیه بیش از ۷۵ عدد از آن به فروش می رسد. و مک دونالد را با همبرگر های آن می شناسند نه مرغ های سوخاری.

از نقاط قوت این محصول استراتژیک قیمت پایین و کیفیت بالای آن می باشد همچنین زمان تولید همبرگر در مک دونالد هفت دقیقه و زمان انقضای آن یازده دقیقه می باشدکه اگر همبرگر در زمان یازده دقیقه خورده نشود جزو ضایعات محسوب می شود .اما غیر رژیمی بودن همبرگرها به خصوص با شیوع مشکل چاقی کودکان و جوانان یکی از نقاط ضعف آن محسوب می شود.

از مهمترین عواملی که شرکت را برای این محصول استراتژیک تهدید می کند وجود رقبایی همچون… و…. می باشد، همچنین مشکل چاقی جوانان علاوه بر اینکه غذاهای فست فود را در دید مردم نامناسب جلوه می دهد دولت ها را هم به نطارت بیشتر و تعیین قوانین محکم تر برای این شرکت ها وادار میکند.

تجزیه و تحلیل فروش:

۷۰% سود خالص مکدونالد از همبرگر آن می باشد. تا جایی که کل جهان مک دونالد را با همبرگر هایش یاد می کنند نه با سوخاری یا فیله اش.

مک دونالد، بزرگترین رستوران زنجیره ای جهان، ۳۳ هزار شعبه در سراسر دنیا دارد.

روزانه ۱% کل جمعیت جهان در رستوران های زنجیره ای مک دونالد غذا می خورند.

۴٫ مک دونالد با ۴۰ میلیارد دلار درآمد از شعبه های گوناگون درسراسر جهان شصت و هشتمین شرکت بزرگ دنیا به لحاظ درآمد است.که۲۴ میلیارد از آن سود حاصل است.

مک دونالد ۷۰۰ هزار نیروی کار با میزان گردش مالی ۱۵۰% دارد

اهداف کلان بازاریابی:

۱) با توجه به اینکه نیمه ی شرقی تعداد نماینذگی های بسیار کمتری از نیمه ی غربی دارد اهداف ۵ ساله ی مک دونالد بر این مبنا پایه گذاری شده که تعداد نمایندگی هایش را در نیمه ی شرقی ۳۰% افزایش دهد.

۲) در طول سه سال آینده، مک دونالد قصد دارد هر روز یک شعبه جدید در چین تاسیس کند

۳) از دیگر اهداف بلند مدت آن مکانیزه کردن بخش هایی از کار است که در این حالت می توان میزان ۱۰ % از هزینه ها را کم کند.

۴) از دیگر اهداف مک دونالد این است که دانشگاه مک دونالد را در تعدادی دیگر از کشور ها به خصوص کشور های آسیا ی شرقی گسترش دهد.

۵) مبارزه با چالش اشباع بازار و توجه روز افزون جهانی به امر سلامتی و دوری از فست فود

استراتژی های بازاریابی:

مک دونالد دریافت شهرت و محبوبیت آن در بازارهای اصلی خود تحت خطر است زیرا توجه جهانی مردم به نقش غذای آماده در چاقی و بروز بسیاری از بیماریهای جسمی روز به روز بیشتر میشد. علاوه برآن , در پی تبلیغات منفی بسیاری از جوامع پزشکان و سازمان های اجتماعی در زمینه از بین بردن و کاهش علاقه مردم به این غذاها از سال ۲۰۰۱ این شرکت خود را با وضعیت دشوار و عدم ثبات در بازار اصلی خود، آمریکا، مواجه دید.

برای رفع این مشکل ارایه انتخابهای بهتر و گزینه های سالمتر به مشتریان نیازمند است. این شرکت باید با ارایه محصولات و گزینه های طراحی شده بر پایه سلامتی و پاسخگویی به این نیاز رو به رشد جامعه تلاش کرد تا بسیاری از محصولات گذشته را موقتاً کنار گذارده و محصولات جدیدی را به بازار ارائه کند. شرکت باید تلاش نماید تا هر یک از مشتریان علاوه بر آگاهی یافتن از محتوای تغذیه ای و ارزش غذایی هر یک از محصولات مک دونالد اطلاعاتی را در زمینه ویژگی‌های مثبت هریک از غذاها دریافت نمایند. همچنین این شرکت باید تبلیغاتی گسترده در سراسر جهان انجام دهد و برندسازی کند تا ذهنیت مردم را نسبت به محصولات تغییر دهد و از جنبه‌های احساسی برای ترغیب مشتریان استفاده نماید.

یکی از بازارهای قابل توسعه برای این شرکت می تواند بازار مجازی باشد یعنی این شرکت در وب سایت هر یک از شعبات فروش خود دست به سفارشی سازی محصولات خود بزند به گونه ای که هر مشتری بتواند میزان و نوع مواد بکار برده شده در محصول را خود انتخاب نماید . همچنین این وب سایت می تواند قابلیت رزرو غذا برای مشتریان و ارسال آن در زمان درخواست شده را داشته باشد. از قابیلت های دیگری که برای این وب سایت می توان نام برد این است که مشتری بتواند در شعبه هایی خارج از محدوده ی جغرافیایی خودش میز،سالن، غذا و … رزرو نماید.

از دیگر اقداماتی که این شرکت برای توسعه محصول خود می تواند انجام دهد این است که همانطور که مواد اولیه ی خود نظیر سیب زمینی ، نان ، همبرگر و … را تولید می کند ،به جای استفاده از نوشابه ی کوکاکولا ،از برند خود برای تولید نوشابه استفاده کرده و تنها همین برند را در تمام شعبات خود استفاده کند.
نوشته شده توسط :میلاد ریسیان