امروز پنج شنبه , ۹ فروردین , ۱۴۰۳ شما در هات ناز هستید.

شما اینجا هستید » هات ناز

» مکدونالد_قسمت سوم:ویژگی محصول

ویژگی محصول :

از آنجایی که نام مک دونالد با تصویر همبرگرهای آن در ذهن افراد نقش بسته است و سهم عمده ای از سود مکدونالد مربوط به فروش همبرگرهای آن می باشد و با توجه به کلیه صحبتهایی که در ابتدای گزارش صحبت شد همبرگر را به عنوان محصول استراتژیک آن انتخاب کردیم که این همبرگر دارای ویژگی های زیر می باشد که آن را از همبرگر های سایر فست فود ها و شرکت ها متمایز کرده است:

 اول اینکه همبرگر از مواد تازه و به روز بوده که توسط بخش آماده سازی و مواد اولیه ی شرکت مکدونالد تهیه می شود. این همبرگرها از ۹۰ % گوشت خالص تهیه شده که همراه با سیب سرخ شده سرو می شود نحوه پخت غذا کاملاً استاندارد است. یک پوند (حدود ۴۵۴ گرم) گوشت باید کمتر از ۱۹ درصد چربی داشته باشد و عرض همبرگر حدود ۳/۵ اینچ (۲/۵۴ سانتی متر) باشد و در هر همبرگر نباید بیش از یک چهارم اونس (حدود ۳۰ گرم) پیاز مصرف شود. مدت زمان نگهداری غذای پخته شده توسط اداره مرکزی مشخص می شود. مثلاً چیپس هفت دقیقه، همبرگر ۱۰ دقیقه، قهوه ۳۰ دقیقه بعد از انقضای مدت غذا باید دور ریخته شود. بازرسان شرکت دائماً این موارد را دقیقاً بررسی می کنند تا غذاها با کیفیت یکسان عرضه شود. از دیگر ویژگی های این همبرگر خاص بودن شکل ظاهری و کوچک بودن سایز آن نسبت به همبرگر های سایر فست فود ها می باشد که علاوه بر ظاهر اشتها آور آن را در ذهن مشتری کم کالری و رژیمی منعکس می کند. اخیرا ارائه ی رایگان دسر های جوی دو سر و ماست همراه با مواد غذایی مکدونالد ذهنیت رژیمی بودن محصولات آن را ترویج می دهد.

نقاط ضعف:

از جمله معایبی که می توان برای این محصول خاطر نشان کرد این است که یک محصول غیر رژیمی به حساب می آید و همچنین برای سلامت و تناسب اندام کودکان مضر می باشد.

در پژوهشی که به تازگی از سوی محققان دانشگاه تورنتو انجام گرفته، معلوم شد: استفاده زیاد از این نوع غذاها می‌تواند اشخاص را کم تحمل و کم طاقت کند. در نتیجه آنها ترجیح می‌دهند؛ محصولاتی را تهیه کنند که در وقتشان صرفه جویی کند اما در عوض میزان صرفه جویی در هزینه را در نظر نمی‌گیرند.

استفاده از غذاهای آماده باعث افزایش کلسترول بد خون و کاهش کلسترول خوب خون شده و بیماری های قلبی و عروقی نیز دراثر افزایش فشار خون، افزایش وزن تصلب شراین ایجاد می شوند. غذاهای آماده ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و دیابت را تشدید کرده

پس از بررسی ارزش غذایی محصولات مک‌دونالد مشخص شد که غذایی مانند بیگ مک (Big Mac ) و یا مرغ سرخ کرده دارای ۹۱۰ کالری، ۴۶ گرم چربی (که ۱۳ گرم آن چربی اشباع شده است) می‌باشد و این بدان معناست که این شرکت استانداردهای رژیم غذایی آمریکا را رعایت نمی‌کند. علاوه بر چاقی مفرط، دیابت، فشار خون، بیماریهای قلبی و سرطان نتایج استفاده از چربی زیاد، شکر و نمک است ( موادی که به شکل یکجا و به میزان بالا در محصولات مک‌دونالد وجود دارند)

راهکارهای پیشنهادی

مک دونالد یک برنامه ی تناسب اندامی برای کودکان در سنین ورزشی تولید کرد و یک مربی ژیمناستیک کار، آن را اجرا نمود. از جمله اقدامات پیشنهادی که شرکت می تواند در راستای بهداشت و سلامت کودکان انجام دهد این است که از دلقک ویژه ی مک دونالد،که دارای محبوبیت بالا و قدرت تاثیر گذاری زیاد بر روی کودکان دارد، برای تشویق کودکان به ورزش کردن و خوردن شیر و … استفاده کند.

همچنین این شرکت باید در راستای بهبود تغذیه ی کودکان اقداماتی انجام دهد، از آنجایی که بخش عمده ای از بازارش را کودکان تشکیل می دهند، می تواند جعبه هایی مخصوص کودکان آماده کرده که در آن از میوه های فصل و به خصوص سیب استفاده شود و در عوض سیب زمینی سرخ شده را از منوی غذایی کودکان حذف کند.

علاوه بر توجه به بازار هدف کودکان ، مک دونالد باید استفاده از میوه و سبزیجات را در منوی خود گسترش دهد و برای تولید نان ها از سبوس، و در تهیه ی غذا ها از روغن مایع استفاده کند.

برند محصول :

برند مکدونالد در سالهای اخیر به گونه ای رشد کرده که حتی گاها می بینیم مردم که برخی نان ها را با نام مکدونالد می شناسند. بنابراین مکدونالد برندی شناخته شده برای تمامی افراد در جهان است حتی در کشور های که شعبه ندارد مانند ایران نیز مردم آن با مکدونالد آشنایی کامل دارند. روش نام گذاری برند نام تولید کننده ی محصول است. این شرکت بر تنوع محصولات خود افزوده و آن را با همان برند و نام توزیع می کند. مانند سالاد ها و دسر های رژیمی و میوه ای و . . .  .و در فست فود های شرکت به مشتریان عرضه می شود بنابراین به نظر می رسد استراتژی برندی که مدیران این شرکت اتخاذ کر ده اند گسترش خط تولید است  .

 

بازسازی برند مک دونالد:

وقایعی از جمله مسائل زیست محیطی ، مشکل چاقی جوانان، و دادگاه مکلیبل که در قسمت های قبلی در مورد آن ها توضیح داده شد اداره مرکزی را بر این داشت تا تصمیم اساسی برای ترمیم تصویر شرکت در ذهن مشتریانش اتخاذ کند، مکدونالد با ایجاد هیاهو و تخصیص میلیاردها دلار برا ی بازسازی برند قصد داشت این تصویر را که شرکت به سلامتی افراد اهمیت نمی دهد را در اذهان پاک کند، چارلی بل مدیر عامل وقت مکدونالد در نظر داشت با بازتعریف ۵p بازاریابی یعنی قیمت، محصول ، توزیع ، پیشبرد فروش و مردم به هدف خود برسد. در سطح عملیاتی دکوراسیون داخلی فروشگاه های مکدونالد تغییر کرد، لباس تمام کارمندان و بسته بندی محصولات نو نما شد ، و به منوی رستوران آیتم های جدیدی اضافه شد، تغییر برنامه های غذایی برای بازسازی برند شرکت کفایت نمی کرد بنابراین شرکت در کنار آن بازار کودکان را رها کرد و به جای آن به بازار جوانان توجه کرد.

بسته بندی:

بسته بندی عمومی جدید این شرکت ،جامع ترین و کامل ترین طراحی در تاریخ این برند به شمار می رود. کیفیت ظاهری این بسته بندی، شایستگی مواد غذایی داخل بسته بندی را نمایان می سازد. با ترکیبی از متون واضح و پررنگ و تصاویر پرقدرت، این بسته بندی جدید، کیفیت فوق العاده ترکیبات و غذایی آماده مک دونالد را تشریح می کند. این بسته بندی عمومی در کل دنیا پایدار و مستحکم خواهد بود، با استفاده از تصاویر و گرافیک منطقی، عکس های با کیفیت بدون استفاده از کلمات نیز مفهوم واقعی برند را عیان می سازد. یک بسته بندی که چارچوب ها و اصول کلی و سراسری دنیار را منعکس سازد ، برای ارائه و سازگاری در ۲۱ زبان بین المللی کافی است و انعطاف پذیری ارائه در کشورهایی که به این زبان ها صحبت می کنند را داراست و این بسته بندی است که موجب دانستن مشتریان از کیفیت مناسب مواد غذایی مک دونالد در سراسر جهان خواهد شد. بسته بندی جدید مک دونالد ابتدا در بریتانیای کبیر، ایرلند و ایالات متحده ارائه شده است و تا سال ۲۰۱۰ در سراسر جهان عرضه خواهد شد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معایب بسته بندی:

مک‌دونالد سالانه از میلیونها تن بسته‌بندی استفاده می‌کند که تنها برای چند دقیقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور معمول بسته‌بندی‌های پلی‌استر مورد استفاده برای محصولات مک‌دونالد موجب از بین رفتن گازهای لایه ازن می‌شود. انتقاد دیگری که از این شرکت می‌شود مربوط به تولید میزان بالای زباله آن است.

راه حل پیشنهادی:

این شرکت باید برنامه هایی برای بازیافت ضایعات انجام دهد از جمله  استفاده از ظروفی که قابل بازیافت هستند و طراحی لیوان هایی برای قهوه و نوشیدنی ها با قابلیت استفاده ی مجدد.

  • ·       استراتژی های مربوط به قیمت گذاری

پارچه نوشته های بزرگی بر سردر رستوران های مک دونالد نصب می شود که بر روی آنها نوشته شده “یک ساندویچ بیگ مک فقط ۹۹ سنت”. ۹۹ سنت دقیقاً همان قیمت تمام شده این ساندویچ است. پس شرکت مک دونالد سود خود را از کجا به دست می آورد؟ مشتری وارد رستوران می شود به خیال اینکه غذای امروز وی ارزان تمام خواهد شد. اما در هنگام پرداخت باید ۶ دلار پرداخت کند! واقع مطلب این است که آن ساندویچ را نمی شود بدون نوشابه خورد، و قیمت نوشابه مثلاً دو دلار است. با اضافه شدن سیب زمینی و شاید یک دسر سیب مجموع هزینه ها به همان ۶ دلار بالغ می گردد.
این تکنیک بازاریابی را به نام روش مک دونالد می شناسند. در این روش، مشتری را با معروف ترین محصول جذب کرده، بعد با فروش محصولات مکمل، به قیمت بالا، سود مورد نظر را به دست می آورند.

از آنجائیکه ارزش پول رایج در سرتاسر جهان متفاوت است ، اغلب مک دونالد مجبور به جایگزینی استراتژی قیمت گذاری مطابق با اهداف بازاربوده است. به طور مثال ارزش یک Big Mac در سرتاسر جهان متفاوت است . در سوئیس این قیمت بالاتر از آمریکا به قیمت۶۰ دلار می رسد ( قیمت بر اساس محصول است). با این حال در چین در مقاسیه با قیمت این غذا در آمریکا به زیر ۶۰ دلار می رسد.

به نظرمی رسد که شرکت در تلاش است تا با حفظ یک رنج قیمتی در تمام محصولات خود طبق موقعیت ، درآمد و توزیع اقدام کند و به همین هدف بوده است که شرکت به افتتاح رستورانهای خود در شهرهای بزرگی مانند دهلی نو ، شانگهای ، پکن و غیره مبادرت نموده است.

هدف اولیه جذب شهروندان متوسط ومرفه بود که استطاعت مالی قیمت های مک دونالد را داشته باشند .بعد از آن به آهستگی هدفشان متوجه شهروندان کم درآمد شد. به طور مثال در آمریکا ، به طور یکسان رستورانهای زنجیره ای بخوبی تمام اقشار کم درآمد ، متوسط تا مرفه را جذب کرده است .