امروز سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ شما در هات ناز هستید.

شما اینجا هستید » هات ناز

» نتایج غیرمنتظره گردشگری بین المللی در سال 2013

 نتایج غیرمنتظره گردشگری بین المللی در سال ۲۰۱۳

 

 

به رغم چالش های جهانی نتایج مربوط به گردشگری بین المللی در سال ۲۰۱۳ بسیار فراتر از انتظارات بود و جهان شاهد ۵۲ میلیون گردشگر بیش از سال ۲۰۱۲ بود. سازمان جهانی گردشگری رشد ۴ تا ۴٫۵ درصدی را برای سال ۲۰۱۴ پیش بینی کرده است که این درصد بسیار بالاتر از اهداف برنامه بلند مدت  این سازمان است.

 

تقاضا برای گردشگری بین المللی در مقاصدی چون آسیا و اقیانوسیه (۶%) بسیار بالا بود، پس از این دو قاره آفریقا (۶%) و اروپا (۵%) قرار دارند. مناطق پیشرو در رشد گردشگری در این قاره ها عبارتند از: آسیای جنوب شرقی (۱۰%)، اروپای مرکزی و شرقی (۷%)، اروپای جنوبی و مدیترانه ای (۶%) و آفریقای شمالی (۶%) .

 

دبیر کل سازمان جهانی گردشگری، طالب ریفایی، گفت:”سال ۲۰۱۳ سالی بسیار عالی در گردشگری بین المللی به شمار می رود”.

 

وی همچنین افزود :”بخش گردشگری، به رغم چالش های سیاسی، جغرافیایی و اقتصادی بلندمدت ظرفیت فوق العاده ای برای تطبیق خود با شرایط متغیر بازار، رشد و اشتغال زایی در سراسر جهان نشان داده است”.

 

طبق پیش بینی های سازمان جهانی گردشگری میزان گردشگران ورودی در ۲۰۱۴ بین ۴ تا ۴٫۵% افزایش خواهد داشت که این رقم نیز نسبت به پیش بینی بلندمدت این سازمان در حدود ۳٫۸ درصد بیش از پیش بینی سالانه بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ است.

 

شاخص اعتماد سازمان جهانی گردشگری که بر اساس بازخوردهای بالغ بر ۳۰۰ کارشناس این سازمان در سراسر جهان محاسبه شده است این دورنما را تایید می کند. نتایج مثبت ۲۰۱۳ و توسعه اقتصادی جهانی پیش بینی شده در ۲۰۱۴، سال مثبت دیگری را پیش روی گردشگری بین المللی قرار می دهد.

 

 در این میان چشم اندازهای مربوط به ۲۰۱۴ در آسیا و اقیانوسیه بسیار قوی تر است(۵% تا ۶%) و آفریقا (۴% تا ۶%) و پس از آن اروپا و آمریکا (هر دو با حدود ۳ % تا ۴%) رتبه بندی شده اند و در خاورمیانه چشم اندازها (۰% تا ۵%) تا حدودی مثبت هستند گرچه هنوز متغیر به نظر می رسند.
 

 

طبق این گزارش اروپا میزبان گردشگران ورودی بیشتری بوده است. اروپا پیشرو رشد در گردشگری بود و حدود ۲۰ میلیون بیشتر گردشگر ورودی در سال ۲۰۱۳ داشت و تعداد کل گردشگران آن به ۵۶۳ میلیون رسید.

 

به همین صورت میزان رشد گردشگران در آسیا و اقیانوسیه (۶%) از همه بالاتر بود و تعداد گردشگران بین المللی در این مناطق ۱۴ میلیون بیشتر شده و به ۲۴۸ میلیون رسید. در این میان منطقه آسیای جنوب شرقی از بهترین عملکرد برخوردار بود .

 

آمریکا (۴%) شاهد رشد ۶ میلیونی گردشگران خود در ۲۰۱۳ بود که این تعداد در کل به ۱۶۹ میلیون رسید و بهترین مناطق دارای رشد آمریکای مرکزی و شمالی بودند.
آفریقا (۶%) نیز سه میلیون بیشتر گردشگر جذب کرد و به رقم ۵۶ میلیون رسید.

 

روسیه و چین پیشروان رشد در ۲۰۱۳
در میان بازارهای مبدا مهم در جهان، روسیه و چین به وضوح برتر از دیگران قرار گرفته اند. عملکرد بازارهای مبدا پیشرفته اقتصادی نسبتا متوسط بود. فرانسه (۶%) با پشت سر گذاشتن شرایط نامناسب سال ۲۰۱۳ امسال شرایط بهتری داشت، بریتانیا، کانادا و استرالیا همه از رشد ۳ % برخوردار بودند. برعکس این کشور ها آلمان، ژاپن و ایتالیا شاهد کاهش دریافت هزینه گردشگری  نواحی دور دست بودند.

 

دیگر بازارهای نوظهور که از رشد چشمگیری در دریافت هزینه های بخش گردشگری داشتند عبارتند از ترکیه(۲۴%+)، قطر (۱۸%+)، فیلیپین(۱۸%+)، کویت(۱۵%+)، اندونزی (۱۵%+)، اکراین ( ۱۵%+) و برزیل (۱۴%+).

 

منبع :