امروز شنبه , ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ شما در هات ناز هستید.

شما اینجا هستید » هات ناز

» شائبه در نتايج حيرت انگيز جشنواره فيلم فجر!

اخبار ,اخبار فرهنگی,جشنواره فیلم فجر

شائبه در نتایج حیرت انگیز جشنواره فیلم فجر!

اعلام اسامی برندگان جشنواره فیلم فجر، موجی از حیرت و ناباوری در میان اهالی و علاقمندان سینما برجای گذاشته است.

در شرایطی که در میان کارگردانان مشهور حاضر در جشنواره امسال، معدود آثاری مشاهده شد که رضایت مخاطبان را به خود جلب کند، جایزه های این جشنواره عمدتاً به سوی افرادی سوق پیدا کرد که نه فقط تماشاگران بلکه جایزه گیران هم فکرش را هم نمی کردند، چندان که بهروز افخمی کارگردان «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» هنگام گرفتن جایزه بهترین فیلمنامه گفت «دیروز به ما گفتند که هیچ کدام از عوامل “آذر شهدخت و…” جایزه نگرفتند و من غافلگیر شدم»

از سوی دیگر،

– عدم حضور فیلم «چ» در میان برندگان بهترین کارگردانی و فیلم، در شرایطی که به اذعان عمده ی تماشاگران و منتقدان، یک سروگردن از دیگر فیلم ها بالاتر بود

– حضور برخی آثار مانند «خط ویژه» در میان برترین ها که به لحاظ مضمون و پرداخت، هیچ تفاوتی با دیگر فیلم های این جشنواره نداشت.

– تاثیر بیانیه فیلم «من عصبانی نیستم» بر نتایج این جشنواره

و همچنین تاثیر برخی افراد در آخرین لحظات اعلام نتایج، این شائبه را ایجاد کرد که برخی دلایل وی‍ژه، باعث چرخش جشنواره فیلم فجر در آخرین لحظات شده است.

این درحالیست که از روزها قبل از آغاز جشنواره، برخی جریان های خاص سینمایی، مرتب و مکرر این ادعا را در بوق و کرنا می کردند که «از قبل نتایج جشنواره به سود فیلم «چ» حاتمی کیا بسته شده است».

این ادعا نیز احتمالا تاثیری در آراء داوران در آخرین لحظات داشته است؛ چرا که یکی از مهمترین فیلم های دفاع مقدس، اینک به دلیل برخی تنگ نظری ها چنان به حاشیه رانده شد که از برخی آثار سخیف سینمایی نیز عقب افتاد!

نکته ی جالب آن است که حتی فیلم «شیار ۱۴۳» که بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد ابتدا از سوی هیات انتخاب رد شده بود، اما با درخواست های ابراهیم حاتمی کیا وارد بخش سودای سیمرغ جشنواره شد. حاتمی کیا در میانه ی جشنواره نیز، برای جلب نظر منتقدان به سوی فیلم «شیار ۱۴۳» ، فیلم خود «چ» را به این اثر تقدیم کرده بود.

کارشناسان بزرگترین علل این ناکامی را ضعف عملکرد علیرضا رضاداد به عنوان دبیر دائمی (!) جشنواره فیلم فجر عنوان می کنند.
اخبار فرهنگی – انتخاب