امروز جمعه , ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ شما در هات ناز هستید.

شما اینجا هستید » هات ناز

» سبزی پلو با تفوی سوخاری

سبزی پلو با تفوی سوخاری

 

در بیشتر شهرهای ایران رسم بر اینه که شب عید یا روز عید (بر حسب اینکه تحویل سال چه موقع باشه) سبزی پلو می خورند .احتمالا به دلیل رنگ سبزش که سمبل سبزی و طراوته!

 


این غذاییه که من معمولا برای عید درست میکنم و با وجودیکه من از اون دسته گیاهخوارانم که چندان با طعم تفو راحت نیستم ولی باید اعتراف کنم که وقتی آنرا بصورت شنیتسل درمیارم و سوخاریش می کنم واقعا خوشمزه میشه.

 

طرز تهیه:

 

میتونید قالب تفو را از طول یا عرض برش بدید. برش هاباید نازک باشه حداکثر به قطر نیم سانت. مقداری آرد لپه (بر حسب تعدادی که میخواهید آماده کنید)

 

در ظرف پهن و کم عمقی می ریزیم و تدریجی به آن آب اضافه می کنیم تا به غلظت تقریبی ماست برسه (کمی غلیظ تر ) و بعد کمی نمک ، فلفل ، زردچوبه ،پودر سیر ( در صورت تمایل ) و ادویه طعم دهنده دلخواه و یکی دو قاشق آب لیموترش بهش اضافه می کنیم و خوب بهم میزنیم. حتما از ادویه طعم دهنده ای که با ذائقتون سازگاره استفاده کنید

تا تفو ها مزه دار بشه و اگر مثل من با ادویجات تند میانه خوبی دارید کاری یا تندوری ماسالا را پیشنهاد می کنم. بعد تفو ها را به آرامی یکی یکی در این مایع میذاریم تا دو طرف آن کاملا آغشته بشه.


در یک سینی مقداری آرد سوخاری می ریزیم و در مرحله بعد تفو ها را در آرد سوخاری قرار میدیم و به آرامی برمیگردانیم تا دو طرف آن کاملا آرد را به خودش بگیره. مواظب باشید که موقع برگرداندن له نشن! بعد در ماهیتابه مناسب، مقداری روغن گیاهی را گرم می کنیم و تفو ها را با حرارت ملایم سرخ میکنیم تا کمی برشته بشن.

 

اینجا هم برای اینکه طرف دیگر تفو ها سرخ بشه از یک کفگیر پهن و چنگال کمک بگیرید تا تکه تکه نشن. بعد از سرخ شدن آنها را روی یک کاغذ صافی میذاریم تا روغن اضافیش گرفته بشه.

تهیه سبزی پلو را هم که حتما همتون بلدید!

سبزی پلو برای ۴ نفر

۱- برنج ۳ پیمانه پلوپزی

 

۲- سبزی پلویی ( تره، جعفری، شوید ، گشنیز ) خرد شده حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم


۳- ساقه سیر تازه خرد شده حدود یک پیمانه

اگر بصورت کته می پزید برنج را بعد از شستن با ۴ پیمانه آب و مقدار متناسبی نمک بپزید و وقتی هنوز آبش تمام نشده سبزی و ساقه سیر و دو سه قاشق غذاخوری روغن بهش اضافه کنید و آرام مخلوط کنید و وقتی آب برنج کشیده شد،

 

آنرا وسط جمع کرده و حرارت را کم کنید و پلو را به مدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت دم کنید. اگر هم آبکش می کنید، چند لحظه قبل از آبکش کردن برنج، سبزی ها را داخل آب برنج می ریزیم تا یک جوش بخوره و بلافاصله آبکش می کنیم.

ته دیگ را آب و روغن میدیم و اگر دوست داشتید میتونید برای ته دیگ نان بذارید و برنج را لایه لایه می ریزیم و وقتی بخار کرد مقداری روغن روش میدیم و میذاریم دم بکشه. حتما الان که فصل سیر تازس از ساقه های خرد شده سیر در سبزی پلو استفاده کنید چون عطر خیلی خوبی بهش میده.